Instruction manual for our blog
As of March 2022, about 1,800 articles (essays) have been published on our blog.
The content covers a fairly wide range of areas. Social sciences, humanities, natural sciences, pop culture, etc. There is also a comment about a book on set theory (mathematics). Therefore, no matter what your interests are, I believe that there is something you can read if you happen to land on our blog. If you have time, you can find it in the search window on the right sidebar, or in the category list. If you have any questions about any of our articles, the source or sources are usually clearly indicated so that visitors can review them, or we will try to answer them.
One of the features of our blog is that every article is considered from "historical thinking (generative thinking)" and "theoretical thinking (cyclical thinking)". Historical thinking has the effect of freeing us from the "curse of uniqueness" of "object", or "reality". The purpose of theoretical thinking is to correct our error-prone thinking process and to examine where the error lies in our thinking process when the results are wrong.
The following people are respected by our blogger and help us out behind the scenes as our intellectual resources (as I like to think of them).
1) Yoshinori Shiozawa's Theory of Complex Systems
2) Max Weber=Umesao Tadao's Theoretical Civilization (or Theoretical History)
3) Watanabe Satoshi's theoretical philosophy (or meta-theory)
4) David Hume's critical insight
5) Seki Hirono's historiography of ideas
6) The opinions of "Verfassungsgeschichte" historians (Ishii Shirow , Murakami Junichi , Bito Masahide)
*The only way to know whether the above resources are really being used in our blog posts is to judge them by the quality of the individual discussions.
I hope these words will be of some help to those who visit my blog.
*Please also refer to the following article.
1)私の知的リソース・ダイアグラム/ My intellectual resource diagram: 本に溺れたい
2)弊ブログ主のインタビュー記事: 本に溺れたい
| 固定リンク
「日記・コラム・つぶやき」カテゴリの記事
- The Body as Empirical Rationalist(2022.04.25)
- 経験的合理主義者としての身体(2022.04.25)
- 私のベスト3(2021年/読書)/ My Top 3 (2021 / Reading)(2021.12.20)
- 「アベノマスク」とは何だったのか(2021.10.27)
- 「水害」、明日は我が身(2021.08.14)
「お知らせ」カテゴリの記事
- カテゴリー「Otto Neurath」「選択的親和関係(Elective Affinities / Wahlverwandtschaften)」を新設しました(2022.03.25)
- Instruction manual for our blog(2021.05.02)
- 弊ブログ主のインタビュー記事(2020.07.28)
- 種苗法の「改正」に反対します ― アベ売国政権の売国的法改正(2020.05.01)
- 弊ブログの取扱説明書/ Instruction manual for our blog(2020.03.10)
「Max Weber」カテゴリの記事
- ライア・グリーンフェルド(Liah Greenfeld)"ナショナリズム三部作”(2022.04.28)
- Liah Greenfeld's "Trilogy of Nationalism"(2022.04.28)
- 「アベノマスク」とは何だったのか(2021.10.27)
- 「陰謀論」のラベリング効果(2) / The labeling effect of "conspiracy theories": 本に溺れたい(2021.09.28)
- Historical court as abduction(アブダクションとしての歴史法廷)(2021.05.11)
「David Hume」カテゴリの記事
- Instruction manual for our blog(2021.05.02)
- 「縁」と社会/ Nidana [fate] and society (2020.09.24)
- The discourse construction of reality/「現実」の言説的構成(2020.05.02)
- 弊ブログの取扱説明書/ Instruction manual for our blog(2020.03.10)
- 松田卓也教授の最終定理 (2019.06.22)
「国制史(Verfassungsgeschichte)」カテゴリの記事
- Seki Hirono and Feminism (1)(2022.05.06)
- 関 曠野とフェミニズム(1)(2022.05.06)
- 満場一致と多数決 ―ものの決め方の歴史ー〔日経新書/1980年〕(2021.10.10)
- Instruction manual for our blog(2021.05.02)
- 故郷喪失者としての米国人/ Americans as déraciné [homeland losers](2020.11.13)
「Bito Masahide (尾藤正英)」カテゴリの記事
- Collapse of Social Order and Salvation of the Individual(2022.02.15)
- Instruction manual for our blog(2021.05.02)
- 幕末維新テロリズムの祖型としての徂徠学(1)/ Ogyu Sorai as the prototype of the Meiji Restoration terrorism(2020.10.02)
- Historical significance of funeral Buddhism / 葬式仏教の歴史的意義(2020.10.01)
- 漱石作品に見る近代日本人の《立場主義》化/ The "Positionalism" of Modern Japanese in Soseki's Works(2019.12.24)
「Seki Hirono(関 曠野)」カテゴリの記事
- Why was European history a scandal? (2)(2022.05.15)
- なぜヨーロッパ史はスキャンダルになったか(2)(2022.05.15)
- Seki Hirono and Feminism (2)(2022.05.08)
- 関 曠野とフェミニズム(2)(2022.05.08)
- Seki Hirono and Feminism (1)(2022.05.06)
「村上淳一」カテゴリの記事
- Instruction manual for our blog(2021.05.02)
- 弊ブログの取扱説明書/ Instruction manual for our blog(2020.03.10)
- 「modernity」の二つの起源(2019.06.02)
- 村上淳一氏を巡る雑感〔続〕(2019.01.15)
- ライプニッツからマンデヴィルへ/ From Leibniz to Mandeville(2018.06.16)
「石井紫郎」カテゴリの記事
- Instruction manual for our blog(2021.05.02)
- 弊ブログの取扱説明書/ Instruction manual for our blog(2020.03.10)
- 東浩紀『観光客の哲学』2017年4月、を巡る雑感(1)(2017.08.15)
- 石井紫郎「近世の国制における『武家』と『武士』」1974年(2017.03.17)
- ひとつの徳川国家思想史(12結)(2013.12.31)
「梅棹忠夫(Umesao Tadao)」カテゴリの記事
- Instruction manual for our blog(2021.05.02)
- 2020年はどんな年か?(2020.03.03)
- 弊ブログの取扱説明書/ Instruction manual for our blog(2020.03.10)
- 発見法としての類比と隠喩(analogy or metaphor as heuristics)(2018.08.17)
- 私の知的リソース・ダイアグラム/ My intellectual resource diagram(2021.01.22)
「Watanabe Satoshi (渡辺慧)」カテゴリの記事
- Instruction manual for our blog(2021.05.02)
- 「であること」と「であるべきこと」のあわい/ Between 'to be' and 'ought to be'(2021.01.13)
- 塩沢由典『増補 複雑系経済学入門』2020年5月ちくま学芸文庫(5)(2020.07.09)
- 塩沢由典『増補 複雑系経済学入門』2020年5月ちくま学芸文庫(4)(2020.07.06)
- 塩沢由典『増補 複雑系経済学入門』2020年5月ちくま学芸文庫(3)(2020.06.20)
「Shiozawa Yoshinori(塩沢由典)」カテゴリの記事
- 過去は「anchor」である/ The past is an "anchor"(2021.12.31)
- 「陰謀論」のラベリング効果(2) / The labeling effect of "conspiracy theories": 本に溺れたい(2021.09.28)
- Historical court as abduction(アブダクションとしての歴史法廷)(2021.05.11)
- Instruction manual for our blog(2021.05.02)
- 「経済複雑性」と日本の22世紀(3)/ "Economic Complexity" and Japan in 22nd Century (3)(2021.02.10)
コメント