"different experiments of living" (John Stuart Mill, On Liberty, 1859)/さまざまな生活実験(J.S.ミル『自由論』安政六年)
Acts of whatever kind, which, without justifiable cause, do harm to others, may be, and in the more important cases absolutely require to be, controlled by the unfavorable sentiments, and, when needful, by the active interference of mankind. The liberty of the individual must be thus far limited; he must not make himself a nuisance to other people. But if he refrains from molesting others in what concerns them, and merely acts according to his own inclination and judgment in things which concern himself, the same reasons which show that opinion should be free, prove also that he should be allowed, without molestation, to carry his opinions into practice at his own cost. That mankind are not infallible; that their truths, for the most part, are only half-truths; that unity of opinion, unless resulting from the fullest and freest comparison of opposite opinions, is not desirable, and diversity not an evil, but a good, until mankind are much more capable than at present of recognizing all sides of the truth, are principles applicable to men's modes of action, not less than to their opinions. As it is useful that while mankind are imperfect there should be different opinions, so is it that there should be different experiments of living; that free scope should be given to varieties of character, short of injury to others; and that the worth of different modes of life should be proved practically, when any one thinks fit to try them. It is desirable, in short, that in things which do not primarily concern others, individuality should assert itself. Where, not the person's own character, but the traditions of customs of other people are the rule of conduct, there is wanting one of the principal ingredients of human happiness, and quite the chief ingredient of individual and social progress.
ON LIBERTY by John Stuart Mill (1859)
CHAPTER III ON INDIVIDUALITY, AS ONE OF THE ELEMENTS OF WELLBEING
いかなる種類の行為であれ、正当な理由なく他人に害を及ぼすものは、好ましくない感情によって、また必要な場合には人類の積極的な干渉によって規制することができ、より重要な場合には絶対にそうする必要があります。個人の自由はこのように制限されなければならない。彼は自分自身を他人の迷惑にしてはならない。しかし、もし彼が、他人に関係することについては干渉することを控え、自分に関係することについては、ただ自分の気持と判断に従って行動するならば、意見が自由であるべきことを示す同じ理由は、彼が自分の犠牲の上に自分の意見を実行に移すことが、干渉されずに許されるべきことを示すものでもあるのだ。人類は無謬ではないこと、彼らの真実は、ほとんどの場合、半真実にすぎないこと、反対意見を十分に自由に比較することから生じない限り、意見の統一は望ましくなく、人類が真実のあらゆる側面を認識する能力を現在よりもはるかに高めるまでは、悪ではなく、善であることは、彼らの意見と同様に、人々の行動様式に適用できる原則である。人類が不完全である間は、さまざまな意見があることが有益であるように、さまざまな生活実験があるべきで、他人を傷つけることなく、さまざまな性格に自由な範囲が与えられるべきで、誰かがそれを試してみようと思ったときに、さまざまな生活様式の価値が実践的に証明されるべきです。要するに、主として他人に関係のないことでは、個性が主張されることが望ましいのである。その人自身の性格ではなく、他の人々の伝統や習慣が行動の規則となるところでは、人間の幸福の主要な要素の1つが欠落しており、個人と社会の進歩の主要な要素がまったく欠落しているのである。
ジョン・スチュアート・ミル『自由論』1859年、第三章 幸福(WELLBEING)の要素のひとつである個性について
(Japanese translated by DeepL Pro)
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