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2025年10月 5日 (日)

Automobiles Waste 60% of Gasoline Power into the Atmosphere (June 2019)

This month, an intriguing piece of industrial news was reported:

Honda aims for world-leading engine efficiency of 47%, target for the 2020s | Nikkei xTECH

The article states:

“In 2018, Honda achieved a maximum thermal efficiency of 40.6% with the 2.0L gasoline engine used in the Accord Hybrid. Looking ahead, the company is developing toward a goal of achieving both a maximum thermal efficiency of 45% and a specific output of 80 kW/L.”

If that is the case, then the cars currently running on the road, even the best-performing gasoline engines, reach a maximum thermal efficiency of 40.6%, while other vehicles run with lower efficiency. Of course, it is impossible that only the latest models are on the road. Therefore, automobiles in operation all over the world are, on average, wasting more than 60% of the heat energy from combusted gasoline into the atmosphere.

This is not a leisurely debate about CO₂ as a greenhouse gas. If global warming is indeed a reality, then this fact raises suspicions that the main culprit is none other than the internal combustion engines powered by petroleum fuels. After all, when one liter (1000 cc) of gasoline is burned, automobiles discharge the heat equivalent of about 600 cc straight into the atmosphere while running.

Why has such wasteful practice been economically viable? Simply because crude oil was too cheap.

The technology of the internal combustion engine was established at the end of the 19th century and made human life dramatically richer. In the past, only kings, nobles, or the upper strata of society could own a carriage with a canopy. Yet the internal combustion engine gave even the working class access to automobiles with hundreds of times that power. The Model T Ford appeared in 1908. In the 1920s—the so-called Roaring Twenties—New York City witnessed a competition to construct skyscrapers hundreds of meters tall, monuments that could be called the pyramids of the 20th century. Around the same interwar period, airplanes—originally military high-tech—began to be converted into passenger planes. All this was made possible by the easy and cheap oil that could be consumed like water, fueling internal combustion engines. After all, before the Oil Shock of 1973, crude oil cost only 2–3 dollars per barrel.

In the 21st century, the era after Peak Oil, it has become clear that this was nothing more than a fleeting dream. What is now required of us is to clean up after the feast, for the sake of our children who will have no choice but to live in the world after Peak Oil, and then to quietly enter our coffins in peace.

As it stands, the highest priority task is dealing with nuclear waste—the legacy of nuclear power propped up by cheap oil.

※See,
原発、トイレのないマンション( Nuclear power generation is a condominium without a toilet.): 本に溺れたい

There are two reasons. First, it is impossible to handle the disposal of nuclear waste solely with the electricity generated by nuclear power plants themselves. High-level radioactive waste (in the form of vitrified glass) must be sealed inside specially manufactured stainless steel canisters, each with a diameter of 40 cm, a height of 130 cm, and a total weight of 500 kg. On top of that, transporting the stockpiled volume of nuclear waste already accumulated in Japan—equivalent to the length of the JR Yamanote Line—all the way to salt mines in Finland on the other side of the globe would be virtually impossible using only the electricity generated by nuclear power plants. Second, nuclear power plants (each unit) are built using resources and energy ultimately derived directly or indirectly from petroleum, but the electricity generated by one nuclear power plant is, in principle, insufficient to construct another plant of the same scale.

Humanity today faces the pressing question of responsibility toward its descendants.

※This article is an English translation of the following article.
自動車は、ガソリンのパワーの60%を大気中へ捨てている: 本に溺れたい

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2024年11月 8日 (金)

「産業革命」の起源(1)/ The origins of the ‘Industrial Revolution’(1)

ChatGPTに以下の質問をし、下記の回答を得ました。閲覧される方の参考になれば幸甚です。

◆問い
「18世紀後半のイングランド England の綿紡績業、綿織物業で、産業革命 Industrial Revolution が始まり、それが、米国を含む西欧主権国家群の競争心を刺激して、西欧世界に燎原の火のように広がり、19世紀中には西欧世界全体が都市型の産業社会に変貌しました。
 しかし、中世後半から、18世紀半ばまで、イングランドのリーディング・インダストリーは、毛織物工業でした。対西欧貿易においても、競争力の強い産業は毛織物工業でした。原料の羊毛は良質のものをイングランド自身が産出するのですから、ある意味当然です。しかしながら、18世紀後半の産業革命は、イングランドにとって輸入原材料である原綿を主な投入財とする、綿工業で起きたのが歴史的事実です。
 なぜ、イングランドの産業革命が、旧来の主力産業である毛織物工業からスタートせず、イングランドにとって新興である綿工業から始まったのか。21世紀の西欧経済史学の水準に基づいて、説明してください。」

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2024年7月26日 (金)

近代工業技術の人類史へのインパクト/Impact of Modern Industrial Technology on Human History

そしてこの底流の動因をなしているものは近代工業技術である。技術はコンヴィヴィアルな道具たるべきだというイリイチの主張には異論はない。しかし残念ながら人間は挫折と失敗をとおしてしか学び得ぬ存在である。古代の運命にように発展してきた近代技術は、たとえセクソシスト体制をとおしてであれ、危機をとおして否応なく人間にその歴史的自己了解の様式の転回を強いる両義的で、教育的な力を秘めている。それ故に、核戦争の脅威や環境の危機にもかかわらず、現代技術が人類に及ぼす長期的なインパクトは肯定的なものと考えられる。この点でイリイチの現代文明批判は、マルクスを「経済人」のイデオローグと見る視点を含めて、いささか性急にすぎ、彼の師ポランニーの一面性と抽象性を受け継いでいるところがあるように思う。
関 曠野/書評「ホモ・エコノミクスの興隆 ― I.イリイチ『ジェンダー』」、1985年5月、より

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2022年11月12日 (土)

Failure is a part of learning / 失敗は学びの一部である


James Dyson, Invention, A life of Learning Through Failure, 2022, Simon & Schuster, pbk
ジェームズ・ダイソン『インベンション 僕は未来を創意する』川上純子訳、2022/05/24、日本経済新聞出版

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2022年10月27日 (木)

Promoting Nuclear Power to Deepen the Energy Crisis /エネルギー危機を深める原発推進

 Shallow minded politicians and bureaucrats are once again trying to promote the construction of new nuclear power plants under the guise of power shortage/energy crisis. Why they love nuclear power so much is beyond me. The nuclear waste produced by nuclear power plants is already dispersed and accumulated in many places in Japan, as much as one round of the JR Yamanote line. In the short term, the promotion of nuclear power plants is a money-grubbing scheme, and in the medium to long term, it will only deepen the energy crisis of the human race.

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2022年10月15日 (土)

エネルギー危機を深める原発推進/ Promoting Nuclear Power to Deepen the Energy Crisis

 浅慮の政治家、官僚たちがまたぞろ、電力不足/エネルギー危機にかこつけて、原子力発電所新設を推進しようとしています。なんでそんなに原発が大好きなのか、私には理解できません。すでに原発が出す核のゴミが、JR山手線の一周分、日本中のあちこちに分散して溜まっているというのに、です。原発推進は、短期的にはカネ喰い虫であり、中長期的には、むしろ、人類のエネルギー危機を深める一方です。

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2022年6月 3日 (金)

我们生态危机的历史根源 / Lynn White, jr. 1967.

 以下是半个世纪前(1967年)林恩-怀特先生发表的不朽论文《我们生态危机的历史根源》的全文。

 不幸的是,这篇论文已经被遗忘了。它在互联网上有一个PDF文件〔ダウンロード - lynnwhiterootsofcrisis.pdf〕,但我怀疑很多读者会费力去搜索它。然而,我决定将这篇文章发布在我的博客上,因为我认为将文章的文本放在互联网上会更好,使那些对环境危机感兴趣的人在搜索关键词时更容易找到它。但是,如果版权人要求删除该文章,我们会遵从其要求。

※原文为英文,但日文和中文的翻译将使用DeepL,并作为本文的单独文章发布。
※cf. 这篇论文被收录在.
LYNN WHITE, JR. Dynamo and Virgin Reconsidaered: Essays in the Dynamism of Western Culture, 1968, Massachusetts, The MIT Press
Index
リン・ホワイト(青木靖三訳)『機械と神―生態学的危機の歴史的根源』1999(1972)年、みすず書房

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エコロジー危機の歴史的根源/リン・ホワイト・ジュニア 1967年

 以下は、半世紀前(1967年)に発表されたリン・ホワイトJr.の記念碑的論文「The Historical Roots of Our Ecological Crisis」の本文である。

 この論文は、残念ながらすでに忘れ去られている。インターネット上でPDFファイル〔ダウンロード - lynnwhiterootsofcrisis.pdf 〕として公開されているが、わざわざ検索する読者は多くないでしょう。しかし、環境危機に関心を持つ人がキーワードで検索したときに見つけやすくするためには、インターネット上に記事の本文があった方が良いと考え、ブログに掲載することにしました。ただし、著作権者から記事の削除依頼があった場合は、それに応じます。

※原文は英語ですが、日本語(本記事)と中国語はDeepLで翻訳し、別の記事として掲載します。
※本論文の原論文(英文)、日本語訳は、それぞれ下記に収録されています。
LYNN WHITE, JR. Dynamo and Virgin Reconsidaered: Essays in the Dynamism of Western Culture, 1968, Massachusetts, The MIT Press
Index
リン・ホワイト(青木靖三訳)『機械と神―生態学的危機の歴史的根源』1999(1972)年、みすず書房

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The Historical Roots of Our Ecological Crisis / Lynn White, jr. 1967

 The following is the text of the monumental paper "The Historical Roots of Our Ecological Crisis" published half a century ago (1967) by Lynn White, jr.

 This paper has unfortunately already been forgotten. It is available as a PDF file 〔ダウンロード - lynnwhiterootsofcrisis.pdf〕on the Internet, but I doubt that many readers will bother to search for it. However, I have decided to post this article on my blog because I think it is better to have the text of the article on the Internet to make it easier for people who are interested in the environmental crisis to find it when they search for keywords. However, if the copyright holder requests that the article be removed, we will comply with the request.

※The original article is in English, but Japanese and Chinese translations will be made using DeepL and posted as a separate article from this article.

※cf. This paper is included in
LYNN WHITE, JR. Dynamo and Virgin Reconsidaered: Essays in the Dynamism of Western Culture, 1968, Massachusetts, The MIT Press
Index
リン・ホワイト(青木靖三訳)『機械と神―生態学的危機の歴史的根源』1999(1972)年、みすず書房

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2020年8月 2日 (日)

列島とテクノロジー3《文字》/ characters or letters : Technology in Japanese history 3

 文字の無い、あるいは文字が使われない社会を人類学では無文字社会とか、前文字社会とか言ったりします。この言葉を聞いて思いつくのは、例えば、アマゾンやボルネオ島奥地の密林で小さな集団(共同体)を作って暮らす、部族社会の人々でしょう。彼らはしばしば「現代において石器時代の生活を送る」といった形容がなされたりします。

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